Vanaf 1 januari 2026 moeten alle Belgische btw-plichtige ondernemingen gestructureerde elektronische facturen gebruiken. Dat zijn facturen die rechtstreeks tussen de software van beide ondernemingen worden uitgewisseld. Een factuur in pdf versturen via e-mail of via een platform zal dan niet langer volstaan.
Voor welke ondernemingen?
Deze verplichting geldt voor alle Belgische ondernemingen met een actief btw-nummer die facturen versturen naar andere ondernemingen. Zowel bedrijven die facturen sturen naar andere bedrijven als bedrijven die facturen ontvangen van andere bedrijven moeten hun systemen hiernaar aanpassen.
Werk je alleen voor particuliere klanten? Voor de uitgaande facturen aan particuliere klanten geldt de verplichting niet. Maar je moet de gestructureerde elektronische facturen van je leveranciers kunnen ontvangen, dus moet je ook je systemen aanpassen tegen januari 2026.
Hoe werkt deze elektronische facturering?
De verzending van de gestructureerde elektronische facturen zal gebeuren via een decentraal netwerk, genaamd Peppol. Je facturatie- of boekhoudsoftware zal voor de verzending en ontvangst van je facturen een beveiligde connectie maken met dit Peppol-netwerk waarmee ook je klant of leverancier geconnecteerd is. Je kan Peppol vergelijken met een telecomnetwerk. Dankzij dit netwerk worden de gegevens beveiligd en gestructureerd uitgewisseld tussen de verschillende toepassingen.
Elektronische facturering vormt een cruciaal onderdeel van je bedrijfsvoering. Facturen digitaal versturen en ontvangen creëert veel mogelijkheden op vlak van automatische verwerking. Je kan ook op andere vlakken waarde creëren door deze digitalisering. Denk aan automatische opvolging van betalingen, updates over de status van een e-factuur, … .
Wat doen wij voor u?
Vanaf 1/1/2025 kan u reeds toegang vragen tot uw Odoo online boekhouddossier om uw uitgaande facturen op te maken, in aanloop van de verplichte E-facturering vanaf 01/01/2026.
Vanaf 01/01/2026 zal u verplicht via dit platform uw facturen moeten opmaken (indien u geen ander platform gebruikt) , wij zullen uw dossier verbinden aan het Peppol netwerk, u zal vanaf dat ogenblik ook uw aankoopfacturen via uw online Odoo dossier ontvangen.
U zal alleen nog uitgaven die niet op factuur staan via Silverfin moeten opladen.
Ik gebruik billit , wat dan?
Voor klanten die billit gebruiken , voor u blijft alles hetzelfde , u blijft op de vertrouwde manier uw uitgaande facturen opmaken en uw aankoopfacturen ontvangen, u dient alleen uw Billit dossier te verbinden met Peppol, ten laatste op 01/01/2026.
Ik heb alleen dagontvangsten, wat dan?
U blijft op dezelfde manier werken als vandaag, de dagontvangsten geeft u maandelijks of per kwartaal door, via upload in Silverfin. De aankoopfacturen zullen wel via Odoo binnen komen en daar kunnen worden geraadpleegd.
U gebruikt andere facturatiesoftware, wat dan?
Neem contact met ons op voor 01/01/2026 om na te gaan of u kan verbinden met Peppol en het gebruik van dit pakket kan verderzetten.
Uw B2B klant is gevestigd buiten België, wat dan?
Als de verzender of de ontvanger geïdentificeerd is in een land buiten België, is elektronische facturatie enkel toegelaten mits akkoord van de ontvanger. Het formaat en de wijze van overdracht worden in bilateraal overleg tussen verzender en ontvanger bepaald. Peppol is een internationaal netwerk dat ook in andere landen meer en meer gebruikt wordt. Als u bent aangesloten op het Peppol netwerk, kunt u ook facturen verzenden naar ondernemingen buiten België die op het netwerk zijn aangesloten, en omgekeerd kunt u ook facturen ontvangen van buitenlandse leveranciers via het Peppol netwerk, als zij deze mogelijkheid bieden. Registratie op het Peppol-netwerk geldt als akkoord om gestructureerde elektronische facturen te ontvangen (minstens het formaat Peppol-BIS). Dit laat u toe om zelf na te gaan(externe link) welke van uw klanten, ook internationaal, klaar en bereid zijn om gestructureerde elektronische facturen te ontvangen op een veilige manier.
Tussen Europese Lidstaten kan dit mogelijk veranderen in de toekomst, afhankelijk van de onderhandelingen over het VIDA (Vat in the digital age) voorstel op Europees niveau (COM(2022)701 van 08.12.2022). Als dit wijzigt zullen we deze FAQ aanpassen.
Hoe werkt facturen opmaken in Odoo?
Wij hebben een korte instructie video online gezet hoe u een verkoopfactuur opmaakt in Odoo, klik hier om deze te bekijken. Later volgen nog instructie video’s, hoe u uw aankoopfacturen kan raadplegen en dergelijke meer.
U wilt nu al met Odoo werken?
Neem contact met ons op, de meeste dossiers worden nu reeds in Odoo verwerkt. Na contactname zorgen wij indien mogelijk voor uw toegang.
Wat kost met Odoo werken?
Wij stellen de toegang tot de boekhoudapp van Odoo gratis ter beschikking
Nog vragen?
Neem gerust contact met ons op via mail, telefoon, whatsapp of maak een afspraak via teams.